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艶本資料データベースの意義と公開について

国際日本文化研究センター(日文研)では約30年前に艶本・春画の収集を開始しました。収集した資料は全て電子化を行い、2004年より「艶本資料データベース」を公開しました。資料数は450点を超え(2021年7月現在)、質・量ともに国内外トップレベルのコレクションといえます。なお、収集は現在も継続して行っております。

本データベースの利用については、これまで「18歳以上」という年齢制限をもうけてきましたが、艶本・春画をめぐる社会的環境が変化してきたことを踏まえ、より多くの人々に活用していただくために制限の解除を行うことになりました。

近代以降の日本社会において艶本・春画はながらく「秘められた資料」として扱われてきました。図に修正を加えることなく出版することはできませんでしたし、アカデミックな場で語られることもほとんどありませんでした。1960年代には研究書が「猥褻文書・猥褻図画」とみなされて裁判となり、出版者・著者に有罪判決がくだされました。

このような状況が変わり始めるのが、1990年代に入ってからです。日本の艶本・春画研究には大きな転換が2回ありました。

1つは無修正出版の解禁です。1991年から刊行された『浮世絵秘蔵名品集』(学習研究社)は全図が完全無修正でした。これにより、当時のままの艶本・春画をようやく知ることが可能になりました。

2つめは、春画展の開催です。日本でも展覧会の一部に春画が並ぶことはありましたが、海外では1980年代から春画をメインテーマとした展覧会が開催されています。特に2000年代はヨーロッパを中心に様々な春画展が企画されました。2013年には日文研もプロジェクトに参加した春画展が大英博物館で開催され、国内外で大きな議論を呼びました。この時、日本への巡回展も計画されていましたが受け入れる博物館・美術館が見つからず断念。企画を立ち上げ直し、ようやく2015年に東京・永青文庫で開催が可能となりました。18歳以上という年齢制限はありましたが、「春画展」という看板のもと、日本でもようやく艶本・春画を直接みることが可能になったのです。

データベースでの画像公開も2000年代後半から徐々に行われています。欧米の博物館・美術館では膨大なコレクションの一つとしてパスワード制限なく公開されていますし、近年では国内の図書館・大学・研究所でも同様に公開している機関は増えています。前述の通り、日文研でも2004年から制限付きで全コレクションの公開をはじめました。

貴重な資料を収集・保存・公開することは大変重要なことです。しかし、それと同時に資料を批判・検討・考察することも行っていかなければなりません。日文研では、データベースでの公開を行いながら、資料の翻刻・英訳(『日文研叢書・日文研所蔵近世艶本資料集成シリーズ』)や国際共同研究プロジェクトの遂行、展覧会の開催(2002年フィンランド「Forbidden Images: Erotic Art from Japan´s Edo Period」展、2013年大英博物館「Shunga: sex and pleasure in Japanese art」、2015年永青文庫「春画(SHUNGA)」など)や数々の出版物などによって「艶本・春画とは何か」を考え続けてきました。

その上で、やはりこれらの資料は制限なく多くの人々に見られるべきものだと考えるのです。江戸時代の社会や暮らしを知る歴史的資料として、文芸・文化の一資料として重要であることはもちろん、人間の性という根本的な問いを立てるために不可欠な資料といえます。なぜ日本の性には笑いが伴うのか。宗教や信仰と春画との関係とは。江戸時代において女性の身体・性はどのように捉えられていたのか。様々な問いを立て学んでいくためにも、これらの資料を公開し、より多くの人々に活用していただければと思います。

2021年10月1日

【18才未満の方の利用について】
専門家などからの学術的なアドバイスを受けた上でのご利用をおすすめします。

The Ehon (Ukiyo-e Shunga) Database: Its Importance and Public Access

Around 30 years ago, the International Research Center for Japanese Studies (Nichibunken) began collecting ehon (erotic ukiyo-e books) and shunga (erotic woodblock prints). All of the collected materials were digitized, and were presented for public viewing in 2004 through the “Ehon (Ukiyo-e Shunga) Database”. The collection contains more than 450 items (as of July 2021). In terms of quality as well as quantity, it ranks among the best collections of its type in the world. Furthermore, additions to the collection continue to be made even today.

Previously, usage of this database had been subject to age restrictions that limited it to patrons aged 18 or older. However, in light of changes in the social environment regarding ehon and shunga, the decision has been made to lift these restrictions so that more people can make use of the collection.

In Japanese society since the start of the modern era, ehon and shunga had long been treated as “secret materials.” The images could not be published uncensored, and they were little discussed even in academic settings. In the 1960s, monographs that dealt with these works were treated as “obscene pornographic books and pictures” and went to trial, and both authors and publishers received convictions.

This situation started to change in the 1990s. There were two major turning points for doing research on ehon and shunga in Japan.

First was the lifting of the ban on the publication of unaltered materials. All of the images presented in Ukiyo-e hizō meihin shū (Gakken) published starting in 1991 were reproduced without any alterations. This made it possible for readers to finally become acquainted with ehon and shunga as they would have appeared in their day.

The second has been the holding of shunga exhibitions. Shunga have appeared alongside other works at exhibitions even in Japan, but starting in the 1980s exhibitions began to be held in other countries that were focused specifically on shunga. In the 2000s, a variety of shunga exhibitions were held particularly in Europe. In 2013, a shunga exhibition in which Nichibunken was also involved was held at the British Museum that stimulated much debate around the world. There were plans at the time to also have the exhibition travel to Japan, but they were abandoned after no museum could be found that would accept it. The plans were revived and finally in 2015 it became possible to present the exhibition at the Eisei Bunko Museum in Tokyo. The exhibition had the 18-or-older age restriction, but in any case under the banner of “shunga exhibition” it finally became possible to directly view ehon and shunga in Japan.

Making images collected in databases available for public viewing is a project that institutions gradually began to undertake in the second half of the first decade of the 21st century. Museums in the West made enormous collections available for public viewing over the internet with no passwords required. Japan, too, in recent years has seen an increasing number of systems set up at libraries, universities, and research institutions to put collections online. As noted earlier, Nichibunken, too, made its entire collection available online in 2004, though with restrictions.

The collection, preservation, and public release of precious materials is of considerable importance. However, so, too, is making judgments about them, scrutinizing them, and contemplating their significance. At Nichibunken, in addition to having made the database publicly accessible, we have also continued to think about what ehon and shunga are through various means, including by reproducing these materials annotated with English translations (the Nichibunken Japanese Studies Series: Collected Erotic Texts of the Early Modern Period from the Nichibunken Collection); conducting international joint-research projects; holding exhibitions (e.g., “Forbidden Images: Erotic Art from Japan’s Edo Period,” Finland, 2002; “Shunga: Sex and Pleasure in Japanese Art,” British Museum, 2013; and “Shunga,” Eisei Bunko Museum, 2015); and producing a variety of publications.

On tops of this, we also believe that these materials should be viewable without restriction by large numbers of people. Naturally one can say that these are important as historical materials for learning about Edo society and ways of life and as one kind of artistic and cultural resource. They are also indispensable for putting forward questions about the fundamental matter of human sexuality. Why does laughter go hand in hand with sexuality in Japan? What is the relationship between shunga and faith and religion? How were female bodies and sexuality viewed in the Edo period? We are delighted to make these materials available so that many such questions may be put forth and investigated, and hope that many more people will be able to make good use of them.

Oct. 2021

On Usage by Site Visitors Under 18
We recommend that use of the database by site visitors under the age of 18 be done so based on the scholarly guidance from experts.